Tilla tipsar: islyktor

Det var Bengt Alsterlind  i "Hajk" som någon gång under 90-talet lärde mig göra islyktor. Bengt gjorde dem på sommaren för det va ju "lite effektfullare"  (kanske var enda anledningen att det var just sommarlovsmorgon?) men det var inte alla barn som fick lov att plocka ut hela frysen för att lyktorna skulle få plats. Jag tillhörde inte dem. Men när vintern kom då gällde det att passa på!

 Nu när temperaturen äntligen stigit under nollan är det dags!
 
Så här gör du:


Fyll en bunke, hink  ..  med vatten. 
Ställ utomhus.
 vattnet ska frysa ytterst och inte längst in. Vänd på hinken och placera ett värmeljus i när mörkret är i antågande.

Variation förnöjjer - så även vid islyktsproduktion. Lyktorna kan varieras i det oändliga! Droppa i lite karamell färg eller ställ i tulpaner, granris eller annan dekoration . .


Titta vad jag hitta! ----- > För er som missa islyktsprogrammet  eller som bara vill följa med på en nostalgitripp klicka hääär!

(notera att Bengt i klippet benämner lyktan som  "honom" och "han")

72253-150 72253-149

Kommentarer
Postat av: Carolina

Du är så himla duktig! Tror nästan jag ska försöka göra några själv på balkongen :)

2007-01-27 @ 23:40:57
Postat av: T

duktig? . . Men Karo det e ju inte därför man gör dem! hehe hur gick det, gjorde du några sen? Jag har inte gjort några i år, men igår(när d va mörkt ute!)var det "termosarna" på och ut i pulkabacken med den slimegröna tefatet!

2007-01-28 @ 20:20:11
URL: http://www.tilla.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0