goodmorning sunshine

be with me all day.

Vaknade 06.53, det är sjukt att det nästan är på minuten samma tid när jag får lägga mig/vakna när jag vill :) Det e bra för nu hinner jag en bra frukost med marginal till träningen kl 10.00 :) Braaa!

Igår va en härlig dag! Jag bjöd först pappa på sushilunch ( han bjuder ju mig rätt ofta och nu har det vart ett par ggr under tenta-p) Han åt massa wasabi så han nästan fick nästäppa :) Resten av dagen spenderade jag i solen på balkongen, drog igång projekt storstädning som verkligen behövdes . . somnade några timmar, fortsatte städa, bakade lite . . tog verkligen dagen som den kom helt enkelt och det var så skönt! haha jag blev aldrig helt klar med  städningen till fullo heller . . .

Såhär är mitt egen-påhittade sushirecept:

Du behöver: rundkornigt sushi ris alt. vanligt jasminris
gurka, räkor, kräftstjärtar, 2 avokado,  wasabi och japansk soya & 1 förp sushiark (räcker till fler sushitajms). Råa morötter är även gott!

kokar riset (4 dl) - låt det hellre över än underkoka. Ställ riset för svalning alt "fuska" genom att platta ut riset på en tallrik och ställ det i frysen, då blir det kallt på 20 minuter!

Under tiden riset svalnar tina ev. frysta räkor. Dela gurkan i 2 delar på längden och gröp ur kärnorna och det "vattniga".
Skär långa längder av gurkan (gurkan bör vara lika lång som sushiarken). Dela avokadon i längder.

När riset har svalnat bred ut det till 1/4 på sushiarket (blanka sidan neråt) och fyll på med dina "fyllningsingr." Man lär sig snabbt hur mkt det är lagom att lägga på. Rulla sushin med hjälp av bambumatta eller handduk. Det ÄR svårt! Skär sushikorven i lagom stora bitar med en kniv som du mellan varven doppar i vatten (går enklare då!) Servera med japansk soya (kinesisk passar ej) och wasabi & kanske rom.

Detta recept räcker för cirka 3 personer (och då blir man mätt!!)

Angående risvinsvinäger och rissort vet jag inte mycket, men har heller ej lagt vikt vid det eftersom detta recept e väldigt gott!! + antagligen dubbelt så nyttigt som det man köper?


Kommentarer
Postat av: Malin

Sushi är så mums! Jag brukar köpa Blue dragons sushiris och risvinäger på Hemköp. Smakar precis som på sushirestaurangerna, om inte bättre =)

2009-04-25 @ 09:40:46
Postat av: T

oh, kanske ska testa det då :)

2009-04-25 @ 12:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0