- bloggdesign -


När jag var borta stal någon* min bakgrund och centreringen - utan att jag ens rört stilmallarna! Så nu är det lite som det är med designen tills det att jag har ork/tid att sätta mig in i html-kodernas magiska värld igen ;)

72253-176


* molgan?

Bokrea!

72253-175 

Idag startade bokrean, jag hade bestämt mig för att inhandla Johanna Westmans andra kokbok, samt uppföljaren av "Den vita massajen". Den förstnämnda fanns inte till reapris och den andra gick på hela 65 kr - och det va ju lite överpris med tanke på att cdmedia tar 40 kr ord. pris! Så det blev inget där :)

       Iallafall så slutade det med jag kom hem med ett "fiint språk" av Lars Melin. Den verkar vara väldigt lättläst, och inte tråkig som man kanske kan tro . . den handlar bl.a om hur man bara via samtal kan höra (eller tro sig höra) vad människor har för social bakgrund och "status", vilka tilltalsnamn olika samhällsklasser har, (det är t.e.x en väldigt stor skillnad på att heta Jimmy och att heta Charlotte . . ) varför brats pratar som de gör, och hur man uttrycker sig i olika situationer. En rolig guidning genom det svenska språket! Tips!!

    Sen blev det en synonymordbok, samt en bok som hette "Vad varje svensk bör veta" och en ny dagbok!
   

TjejVasan!

72253-171


Efter att ha hämtat mina skidor på vallaservice i Idre åkte vi ner till Oxberg för start i TjejVasan. Först blev det lite uppvärmning! Efter att startskottet gått väntade 1-2 km skidgång eftersom det var så trångt i spåren (4 st parallella) Men sen gick det lättare, ramlade bara 1 gång av att jag blev påkörd bakifrån (svårt i backarna med trängseln)
       I Eldris (21 km körda) var man rejält trött! I med sportdryck och blåbärssoppa!! På slutet blev det kaffe (usch usch . .) men det gjorde att man piggnade till! På väg in i Mora parken sa ljumskarna och armarna ifrån, med då  jag såg Mora kyrka och hörde ekandet från speakern . . nu va det bara ge allt man hade kvar och ja tänkte "sen kan jag sitta i bilen o inte behöva röra mig en millimeter hela vägen hem till Linköping"
 

Hela tävlingen var bra, allt gick ganska smärtfritt, bra klädsel, bra valla (lite bakhalt) glada människor som hejjade ( + min egen lilla hejjarklack, med J i spetsen som sprang med mig en bit längs spåret "KÖR OM DOM BARA!" 

 Tjejklassikern blev med målgången i Mora avklarad! Innan skidåkningen hade vi under 12 mån avverkat förutom det:


 . . att i juni cyklat lite (90 km) i strålande sol! Min andra runda, men denna tid blev betydligt bättre! Loppet var trevligt . . glada tjejjer :)



.. juli simning 1 km (läs 40 bassänglängder) i Vansbro, Dalarna i strömt vatten! De vita prickarna är badmössorna, med streckkoder på som scannade av oss vi målgång! Loppet var stimmigt och stressigt . .  kanske beroende på att jag inte hamnade i en bra klunga :) "Tråkigaste" loppet . . sura tanter -spark spark!! Aj aj!




I September tog vi oss till Lidingö löpning 1 mil! Hade värsta träningsvärken någonsin dagen efter! Men loppet kändes bra! Stämningen på topp som vanligt därute!

 < --------- av min familj vid målgång! Ett hästhuvud!


- sportlov i Idre -

   - 20°, vissa dagar var 6 stolsliften stängd p.g.a risk för köldskador . .
   . . . men med lite kramar så kan man få upp värmen!
    . . afterski?



Tränade även lite längdskidor! I Bursjöspåret en iskall dag mötte jag 1 person från Linköpings SK :)
  - desperata att få lite mil i kroppen inför kommande Vasaloppsvecka?!

den svenska mentaliteten . .


Omröstning

72253-167
 
i-landsproblem nr 1
bästa shampo/balsam?

barnängen
dove
eldorados egna
fructis
head & shoulders
herbal essences
lee stafford
sunsilk
wella
ähh- dubbeldusch till allt!

Rösta här!
                                                                                   

Idre

Rapport från Idre:

" i dag är det 7.2 minus grader och alla nedfarter öpnna utom en och nästan alla lyftar också så det här blir bra. SYNS PÅ MÅNDAG?? "

72253-166  

bye bye ETOS!

 Etos läggs ner


"Ica ger upp dotterbolaget Etos, med sitt hälso- och skönhetskoncept och väljer att sälja produkterna inom Icas egna väggar.

Efter fyra förlustår sedan starten 2002 fattar Ica beslutet att avveckla de sju butikerna inom Etos-kedjan och istället utöka försäljningen av hälso- och skönhetsprodukter under Ica-butikernas egna tak.
[.......]
Hon vill inte kalla Etos för ett misslyckande, trots att kedjan får en kortlivad historia i Sverige.

- Det har utvecklat sig bra och med så få butiker trodde vi inte att det skulle gå med vinst. Men vi har fått ovärderliga kunskaper om produktområdet, säger Ingrid Jonasson Blank.

Etos affärsidé med butiker för hälsa- och skönhetsprodukter är inhämtad från Holland, där Etos är ett dotterbolag till Icas storägare Ahold. Där består kedjan av drygt 400 butiker och har funnits i över 80 år.

Efter förhandlingar med fastighetsägarna kommer alla Etos-lokalerna att lämnas. Ingrid Jonasson Blank vill inte ange någon tidsplan för hur lång tid avvecklingen kommer att ta."

72253-165

info: e24 Näringsliv


I en annan del av Köping

72253-164

Ikväll blir sista gången vi får hälsa på de fyra vännerna på gruppboendet i Köping!
Kommer sakna Lindas kluckande skratt (vem kan bli oberörd utav det?)
För att inte tala om Tobbes rappa kommentarer, som inte alltid kanske är såå snälla;

"Jävla latmask!"
Tobbe kommenterar sin rullstolsburne kompis som får lite hjälp under längdhoppet.

"Fan va smalt"
Tobbe tittar på Stockholms smalaste gränd.

"Kaffe bara. Ingen dricka, inte - då kan inte jag sova"
Tobbe får frågan om han vill ha kaffe eller dricka till fikat hemma hos Siv.

"Jag tror att jag har fått eksem i mig"
Tobbe har fått invärtes problem.

"Jag tror att jag har fått eksem i ögonen"
Sjukdomarna verkar bara bli värre och värre . .

"Jag har lite problem med tån. Den har gått sönder"

"Säg inte mot Arboga, för fan"
Tobbe frågar folk på campingen åt vilket håll Västerås ligger.

"Vad tycker du att jag ska ta för någon?"
Tobbe blir lite osäker på vilken hans favoritläsk är och rådfrågar försäljaren.

- 23 -

 

Idag har jag bakat tårta, vart hemma och firat min födelsedag hos mamma & pappa med massa god mat "entrekotte" :) hasselbackspotatis och sockerärtor, till dessert - ostar!

Sen vidare till mig och då blev det tårta med mango och jordgubbar i (sur eller "frisk" som mormor rättade mitt ordval till..)

Ikväll blir det mys och melodifestival!
Imorgon blir det ut i spåret samt plugga matte med bror!

Dagens surprise: Blomsterbud från Alex i Kungsör! Jätte fin rosa bukett (bilden) Tack igen!
Dagens skönaste kommentar när vi svängde in på en mack:
- Pappa vad gör vi här?
- Jag måste ha luft! (går ur bilen)
(5 km hemifrån, sen kopplar jag att han skulle ha luft till däcken, det lät verkligen som "jag måste ta en nypa luft")

sweeet

Buzzador

Idag 9/2 startar testlanseringen för musiktjänsten Ezmo!

Jag är redan registrerad och håller på som bäst att ladda över låtar (smidigt att lägga dem i en mapp och sen bara skicka över hela den) - lättnavigerad sida!
  

Antalet som får testa är fortfarande begränsat vilket gör att jag så snabbt som möjligt behöver mailadresser till de som vill vara med!

Vill man läsa lite utförligare kampanjinfo finns det här!


Buzzador

Erbjuden att testa ny musiktjänst via buzzador: 

"Vi erbjuder nu ytterligare några Buzzadorer att vara med i testlanseringen av det nya lagliga sättet att dela musik över Internet - Ezmo. Anmälningstiden går ut i morgon tisdag den 6:e februari så det gäller att anmäla sig snabbt!

Ezmo ger dig ett nytt sätt att njuta av din och dina vänners musik via online streaming, lagligt och helt gratis. [...]

Prova nya Ezmo och bjud in 10 av dina vänner till tjänsten. När de har registrerat sig kan ni lyssna på varandras musik (via 3G eller direkt via datorn) Dina vänner kan sedan bjuda in 10 av sina vänner osv . ."



- Mer än såhär vet jag inte, men jag antar att jag nu behöver 10 st som kan hjälpa mig med att testa denna tjänst!

Sista anmälning 6/2 var bara för min del, I´m in - nu behövs folk!

Någon som vill vara med?

72253-158




Nicko-ticko-tin till alla ?!


En trallvänlig låt som återkommer med jämna mellanrum i mitt huvud är "Nicotickotintiralla" som vi lärde oss på lågstadiet. Lennart Hellsings barnvisa kan vara ett problem att sluta tralla på när man väl börjat, man blir nästan beroende!

Men det finns företag som utnyttjar just detta med beroende och Nickoticko.
Sångförlaget Westin & Co som "Nickoticko" ligger under har nyligen släppt rättigheterna till låten, och låtit en tobaksförlag ta över dem!

"Om inte detta lyckas snärja unga rökare så vet vi inte vad vi ska göra. En barnvisa som alla sjunger i lågstadiet borde ju bana väg för en hel generation nya rökare," meddelar Nicotinettes presschef Francis Fuego"

I planerna finns också introduktionen av speciella handrörelser i stil med "Imse vimse spindel" för att ytterligare förstärka budskapet.

" Och Nicko Ticko Tinn och jag                                                                                    
vi for till stjärnorna en dag. 

Nicko Ticko Tinn tiralla (niko ticko tin till alla)                   
Nicko Ticko Tinn tiralla (nicko ticko tin till alla)
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag.

Vi träffade en brylling där,
han stod i en trumpetaffär. (vad sålde han där?!)                        

Nicko Ticko Tinn tiralla (niko ticko tin till alla)
Nicko Ticko Tinn tiralla (nicko ticko tin till alla)
Nicko Ticko Tinn tiralla och jag      "
                                                         
72253-157info: yttermera.se

Budskap //

Tro inte på allt du läser på nätet!  Om detta inlägg inte varit skrivet  med 100% ironi, hade det vart rätt tragiskt! Lika tragiskt som att folk nyttjar nikotin i verkligheten. Men det, det är en annan historia . .

- Nu sjunger vi alla originalet Nickotickotintiralla och har en fortsatt skön söndag :)

det våras för våren . .

 

vita tulpaner & pärlhyacinter.

RSS 2.0