Pontiak



I somras spelades låten "sommaren" på hög volym i bilen ut till landet. Sommarens plåga heter tydligen "80-talet" .. kommer det bli en lika stor hit månn tro?

tveksamt . .


"grapparna glöm inte att blåsa out ljousena här"             

Dagens pyssel . .

72253-215

Lavendel, luktärt, aburgine, physalis, tomat, persilja, sommarblommor . .


 

Dagens ord

Slamkrypare är ett ord som man hör då och då i sammanhang gällandes frågesport och kluriga frågor, men varför just slamkrypare? Som 80-talist är det kanske inte så givet att man vet . .

Uttrycket myntades efter Ulf Hannerz deltagande i TV-frågesporten Kvitt eller dubbelt 1957. Han fick en fråga om fisken slamkrypare, där programledningen bedömde svaret som felaktigt, trots att det var korrekt.

Hannerz fick frågan om vilken av sju nämnda fiskar som hade ögonlock. Ulf svarade att det var hundfisken, vilket blev underkänt. Enligt programledningen var det istället slamkryparen. Men en omfattande tittarstorm efter programmet ledde dock till att programledningen fick veta att slamkryparen bara har en "tillslutningsanordning". Rätt svar på frågan var hundfisken. Det var alltså Ulf Hannerz som - redan från början - hade haft det riktiga svaret. Detta resulterade i att Ulf gick vidare i tävlingen och vann tiotusen kronor . . 

72253-214

Bra jobbat där Uffe!


info: wiki


aha upplevelse!

 . . sitter med ett valideringsarbete i idrott & hälsa och inser att det inte heter frilufsdag utan friluftsdag!  hallå var kommer t:et ifrån? Har jag missat något?
Förstod verkligen inte varför ordet blev felmarkerat i word! Men "fri luft"  kanske är rätt logiskt, men att luffsa fram i skog/natur är ju bättre definition på det hela, I say!

nu ska jag snart luffsa till jobbet!  ;)


slaget om tvättstugan

Infekterad fråga i mitt hus: Ska man få tvätta på söndagar eller inte!?
 En längre tid verkar frågan har varit känslig då det sitter en lapp på tvättstugedörren "Det är inte tillåtet att tvätta på söndagar" Därefter har någon skrivit - helgdagar. Varvid någon annan skrivit "det står söndagar inte helgdagar"
Vad jag vet är helgdagar söndagar, men det är en annan sak . .

För några dagar sedan kom en ny lapp upp. Denna lapp handlar om att det borde vara tillåtet att tvätta på söndagar, då "det är många som arbetar och studerar, och inte har möjlighet att tvätta på vardagar" Efter detta ombeds grannarna att skriva sin åsikt samt "JA" eller "NEJ". Enligt lappen skall sedan detta rapporteras till stångåstaden som kommer tillåta tvättning på söndagar om majoriteten så önskar. Det konstiga är här att de ska ta hänsyn till de som störs innan beslut fattas.

Just nu är ställningen 8 JA mot 6 NEJ Personligen tycker  jag att det har spårat ut en aning när folk skriver anonyma kommentarer som "Jag kan slå vad om att de som röstat nej enbart är över 60" och "Tänker de som röstar JA ens på sina grannar som bor över tvättstugan?!"

Jag röstar "nej" då jag ständigt hör torktummlaren, och prat i trapphuset!  . . dessutom blir det ju mer rafflande när ställningen är lika mellan de två lägren! ;)

 . .  genast infinner sig känslan av att man vill bräcka alla med en ännu spydigare/drygare kommentar!

jag jobbar på´t . .  har haft ett samtal med tanten över tvättstugan idag, de är henne som åsyftas i kategorin "över 60 år - jävligt sur, och som vill förstöra alla andras liv, de som förresten har liv".
 
Jag tycker verkligen det är roligaste är att någon skrivit "Jag kan slå vad om att de som röstat "NEJ" enbart är över 60"

fortsättning följer .  .

regn & rusk


Vilket busväder! Men en chailatte värmde upp mig (och mina händer) på vägen hem från bibblan! Nu väntar exponential funktioner och fixa färdigt med ett litet häfte med snaps och trad. svenska visor som vi ska ha imorgon kväll på GSE (group study exhange) - ett gäng från Australien är här!
Tanken är svensk afton, och ev. brännboll. Tyckte jag var en toppenidé nu när jag har ett nytt set ;) men nu blir det nog mer inomhusväder somsagt . .

vårtecken

Snart sopas förhoppningsvis gruset bort och man kan ut åka inlines! Funderar på att införskaffa mig ett par nya Salomon, jag stod i valet och kvalet mellan K2 och Salomon när jag skaffade mina gamla inlines, och jag har aldrig ångrat valet, men nu har jag ju hittat ett par Salomon som är nedsatta och som verkar bra (dock är designen sädär tycker jag . .)

Hoppas kunna glida runt i sommar en hel del!

 siam aqua 9.0

  Glidare  från i somras när pappa jag och bror var ute och åkte . .

  SÄLJES! . . mina K2 Lady softboot abec. 5


helgen . .

Började med att Karin och Rickard mötte upp mig vid stationen i Göteborg. Vi fick mellan landa på R s jobb och sedan satt  jag och Karin på Avenyn o fikade. Massor med folk och riktig sommar feeling! På kvällen var det bord bokat på Göta´s där vi mötte upp fler av R s kompisar. Det visade sig att K kände den ena flickvännen som var med eftersom de pluggat ihop på Handels innan hon for till Madrid!

 

På lördagen fixade jag och en annan rotaractare vid namn Sara i Rs trädgård. På eftermiddagen kom ett gäng dit o vi grillade! Jag grillade marshizar såklart och alla fick varsitt spett, sen fick jag rengöra grillen :)

 

Staden visade sig nästintill  från sin bästa sida på söndagen då jag och R var ute i skärgården, så nu har jag sett "dans på Brännö-bryggan" :)

 

På efm gick jag på stan, eftersom jag inte varit särskilt mkt i Göteborg var detta minst sagt intressant . .

 Gick nästan praktiskt taget in i en Uppsala-tjej som bodde hos mig för några veckor sedan när vi hade RIS konferensen här i Linköping. Hon var nere i Göteborg på möhippa. Det kändes ju lite konstigt att träffa ngn sådär när man minst förväntade sig det!


    

Leve Konungen

"Berit Anita - fattigpensionär" flippar ur hos Täppas i "Ring P1"


memory

image201

Igår spelade jag "blomster memory" med 3 st damer runt 90 strecket på jobbet.
Det började med att jag fick förklara reglerna, då ingen av dem spelat memory förut.
Efter ca 20  minuter hade ingen fått ett endaste par. Detta berodde till stor del på att när damerna märkte att det inte var ett par de vänt upp, la de korten på helt andra ställen på bordet! Efter att ha förklarat tre ggr att det blir "enklare" om man lägger tillbaks korten på samma ställe så man kan memorera vart korten ligger tills nästa gång det är ens tur,  började ena damen fatta läget och kunde leta efter midnattsviolen i iaf på rätt del av bordet.

Efter 30 min med kommentarer som "Matilda är förskräcklig, titta där fick hon par IGEN" och antydningar om att jag fuskade  genom att ha kodat korten, eller märkt dem så jag skulle veta vilka jag skulle vända upp för att få par  kom slående kommentar såsom:

"Men hur många gånger har du spelat det här"  "har du det här spelet hemma!?

"Vi är ju nybörjare, men jag förstår att det handlar om huvudräkning, och vi har ju iaf huvudena i behåll,  . . vilken otur vi har . . "

" o titta kärringtand, den har vi inte haft uppe förut!" (kärringtanden hade vi haft uppe ett x antal ggr och varje gång va det samma kommentar "kärringtand det e ju sånna som vi har")

Då och då var jag tvungen att springa iväg, och varje gång jag kom tillbaks hörde man "ahh det är där violen ligger"

lite busiga damer som smygvände lite på korten ;)

Efter 1 h vann Matilda med 19 par mot 2 , men det spelade ingen roll . . det vikigaste var att memorera stunden i hjärtat, och det gjorde jag.

mys!

 

God mat och glad carro-vän, på visit från Sthlm. Oh vad jag saknar våra matlagningskvällar!


Tabbouleh med aprikoser


2 dl bulgur/cous cous kokas upp i grönsaksbuljong

citronsaft (halv citron)

lite olivolja
scahlottenlök (halv rödlök)
strimlade aprikoser
bladpersilja
salt & peppar
färsk mynta
fetaost

serveras med matlagningsyoghurt!


g l a d p å s k

sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne.

Veckan har varit lugn, i måndags var Rotaract på länsmuséet, guidning. Vilket var lite kul för det var tredje gången jag var där på ca 1 mån. Jag kan snart bedriva egna rundor där och berätta om koderna i konsten :)  . .det e kul när man ser konst på ett annat sätt!  Visningar är nästan ett måste om man inte läst på för att det ska vara kul har jag insett!

Har förodlat idag på balkongen, tänkte lyckas med tomaterna i år - nu vet jag!
Igår va C här från skolan, åt sparris & färskpotatissallad. Jordgubbar, sura eftersom de inte var svenska. Men sura jordgubbar - I like! Var trevligt, blev en massa tjejsnack och insider.

Imorgon ska jag åka "hem"  ev. ska vi på utflykt, ormexpo har tydligen kommit fram som förslag, vilket jag kommer rösta ner stenhårt . . ?
öppnade en bok för ett tag sen med en bild på något som jag tyckte liknade en orm. Ilande panik i hela kroppen och susningar i öronen . .
Bildtext: "För en person med ormfobi kan denna bild på utspilld asfalt vara kusligt ångestväckande"
 . . jaaaoo hjärtat i halsgropen och jag inser att ormexpo egentligen vore det ultimata . . hum .


Glad Påsk!


72253-198

RSS 2.0