ett hårt samhälle



Annas och min gymnasietid kantades en tid av att citera tomathoran . .

min samling

Jag samlar på: tankar - knasiga, fina och unika.
Människor och möten
och stunder - sånna som känns (längst in).



har du hhhoooort!

Soliga torsdag!

Ska käka lite thai nu och sen får vi se om vi glider ner till stan en sväng och tittar på blodomloppet. Det blir isf den första och sista gången :)
Ligger lite efter då det festades lite igår på landet med Viktor, Peter & Kajsa. Blev lite fiske (två abborrar) paella, fotboll, lek och chill i hängmattan!

nio dagar kvar!

herrrå / T

image534



buzzador

Någon som fått erbjudande om buzzadorkampanjen "Citi travel pass" ?

heart attack


kommunal publicitet

De privata vårdgivarna har naturligt varit bättre på att marknadsföra sig själva i media (kanske även mindre bra publicitet?). Men iaf, igår stod ett privat vårdföretag vid IKANO och promotade sig själva . . .

MEN linköpings kommun har blivit bättre på det här med - det är kamp om pensionärerna på riktigt nu ; )

Check it out!

image533


pralin .

image532


Köpte dessa vinglas "pralin" på IKEA Kungens kurva (oh vad vi inte gillar det IKEA:t då!) i höstas, nu var de utgående så jag shoppade några till igår!

godmorning sunshine!

Hittade den här artikeln (tjejen har en likadan mobil som jag!) Jag var ju på Anovo i Sickla ett antal gånger med min mobil - och nu har jag fått en helt ny!

Det är rätt bra med radio/mp3 i mobilen när man är ute och går/cyklar!

Nu ut, sen ska jag laga thai-mat!


godnatt fredag!

image531


Ikväll kommer min bror hem från Sthlm :) (Här på bilden har vi precis hämtat hem honom ifrån Kina ;)
Det blev ingen utgång för mig ikväll, var bara nere en sväng tidigare och provade nya Espresso house med Camilla! 
Nu ligger jag i sängen och tänker på att jag ska göra dagens morgon i repris imorn bitti - promenix längs stångån!

Godnatt  & chill / Till.

Utan hjärta (inte ens med hjärna)


image530


Och där står du; som en dag inte existerat, som om en timma inte ens haft viljan och en sekund inte ens haft modet.


Men vad spelar det för roll när tiden inte finns? När tankar inte tänks, när alla ekvationer redan är lösta?


Till dess; ge mig koden för att kunna byta ut den imorgon. Du vet, jag gör det lika bra som du.

Utan hjärta - inte ens med hjärna.


Spill ut ditt glas för att ge mig en trasa. Det var precis som du sa; "Jag diffunderar lika bra".


 


värdet av struktur del 2


jordgubbar!

Solig torsdag idag! Jag vaknade tiidigt och satt på bibblan innan skolan. Väl där hade vi färdighetsträning i kommunikation. Vi fick prata om något man tyckte va "jobbigt" och sen skulle en observatör berätta hur man kommunicerade (verbalt och ickeverbalt). Det gick bra, dessvärre fick jag reda på en ev. tråk sak då :/ PBL - vad jag ogillar dig just nu . .

Sen var jag hos Birgitta och fixade min utväxt. Hon tyckte dock mörka slingor va dumt förslag just nu till sommaren (det var inte otippat eftersom hon sagt så förut). Så det blev exakt samma som förra sommaren. En hel del cm åkte med! Skönt!

NU: jordgubbar och eurovision!

image529

tornados & annat .

Idag har jag fått in två ansökningar till lägret i Dalarna i sommar. Två tjejer har skrivit brev och berättat lite om sig själva och varför de vill ut på äventyr i juni :) Vi får se . . det ska komma en till ansökan i veckan, men eftersom vi bara "sponsrar" två st lär det väl bli de här tjejerna . . födda 93 e dom! Jag lurar isf på att träffa dem innan vi åker iväg? Är man för stor för sånt när man är 14?

SEN prime-time plugg idag. Ska strax gå och hämta min cykel. Den ska numer vara fixad (bromsar) och dessutom med en monterad cykelkorg.


TT
 


trix & fix

Dagen idag har vart bra! Plugg på biblioteket, lunch med pappa, och sen senare på efm var jag och fixade mina naglar (gelé). Det blev ett par riktiga perelli naglar . . fransk manikyr . . dessvärre är det sjukt opraktiskt och ser onaturligt ut så jag ska slinka in imorn efter skolan och korta ner dem en halv cm tror jag . . samt lägga en rosa ton på själv . .Naglarna beräknas hålla max 2 veckor, och då ryker de  i vilket fall eftersom jag ska jobba samt FLYTTA!

Nu på kvällen blev det en promenix längs ån och nu har jag äntligen gjort klart mitt scenario till basgruppen imorgon bitti.

Buenas noches // T


image528

fakenaglar och silverring med cubic zircon

Lee stafford.

image526


Att jag inte provat Lee Staffords torrshampo tidigare? Dock är flaskan skrämmande lik Lee staffords glansspray, vilket fick en ödesdiger utgång i fredags :)

Nu till SB o farmakologi-plugg. Inga föreläsningar idag!!

struktur

Vår vän Peter började prata konstigt en kväll, och det visade sig att han hade lyssnat på följande klipp måånga gånger:


happy lördag!


Lördagen började med jobb. Det var mycket att göra där på morgonen, men vi jobbade på bra!  Både min kollega och jag fick veta att vi hade fina vita tänder. . det va rätt komiskt för jag gav henne tandkrämen från denivit för några helger sen (buzzador). 

Nu ska jag ta tag i lördagen på riktigt hemma. Kanske steka upp mina torskfiléer som börjar bli otåliga kanske. .

Sen kommer K hit, jag ska fixa hennes hår . . hon e lite rädd, men sanningen e ju att jag egentligen skulle blivit frisör . .  eller inte ;)

Imorgon kommer en av de bästa hem till Linköping! Mys!



Veckan som kommer blir det frissan för mig . . toka till det kanske?

söta saker

image525


Kvällens projekt: Chokladmuffins med glasyr, jordgubbs/karamell strössel och körsbär.




this is stylish

image523


Dessvärre var ju då alla tre slutsålda när vi bestämda oss för att köpa dem och ge hunden till Kajsa i fredags.
 
 - Man ska aldrig tveka när man hittar sånna här fina saker på blocket! De fanns i Skäggetorp men dessvärre kom vi ju inte ens dit trots erbjudande om att köpa alla tre.. Almir måste ha blivit nerringd!

. avslut .

Idag var sista dagen på praktiken. Var på akuten på förmiddagen. Inget större som hände, men det var ändå intressant .. efter lunch hade vi basgruppsmöte, reflektion o åter reflektion kan man summera det med. Det handlade om kommunikation och man förklarade en situation som uppstått . . o sen gick vi igenom våra inlärningsmål. Jag var rätt nöjd med mina. Jag har inte gjort ngt jag "kan" som vissa andra som fått sköta hygien, bädda och förflytta folk.

Nu sovit 1 h. Imorgon börjar jag 8.15 och det känns LYX när man har gått upp 4.15 för att ta bussen till Motala.

Nu plugg (redovisning imorn - bok) och sen har jag tusen grejer jag borde (vill) göra. Jag hoppas min energi och tid räcker en bit ikväll iaf, den ena planen ser ut lite såhär eftersom jag har ett gäng röda syltade körsbär hemma . .

image521 

som igår hjärtar imorgon

Efter två dagars praktik är man ganska trött. For till Motala igår för praktik och jag lyckades hyra in mig på ett jourrum så jag slapp åka hem (slutade 22.00, började 6.45). Så jag var relativt pigg imorse! Jag har övat på att ta blodtryck, kolla syresättning, koppla upp telemetri och ta EKG :) Dessutom har man lärt sig en hel del ord och termer . . idag har jag även fått se ultraljud av ett hjärta och vart med när en patient fick elchock för att hjärtat skulle komma i rätt rytm igen.

NU är klockan sent, men fredagskvällen var sådär underbart vårig igen. Kajsa fyllde år så vi firade henne med picknick vid stångån, med ballonger och fin fina presenter! När vi gick hem kom K jag & V på att vi skulle spela BINGO i bingohallen. Behöver jag säga att jag kom 5 meter in i hallen innan jag inte kunde hålla mig för skratt längre . . trött jag idag :)

Imorgon har jag en del ansökningar till idrottslyftet att fixa med, MEN jag vill verkligen ha tid i solen nu .. Så antagligen tar jag med lap topen till landet.. enligt Telia ska ju mitt mobila bredband funka helt okej där med . . vi får se.. då kanske det kommer en uppdatering!

Nu lite sömn & dröm på det här - så avslutar jag en bra dag.

Till ♥


Linköping - där idéer blir verklighet

Igår var Alice jag och Lydia på promenix. Solen sken och det va sådär skönt så man inte ville gå in igen! Jag har fått min nya mobil med kamera och fotade lite vid stångån . . .

M: Egentligen skulle man tagit kort på skylten ( blickar mot den).
A: Jaa de ska ju rivas!
M: nej men va?. . varför det??
A: Nej, men det kostar för mycket . .
(oj  . . jaha jo det är klart det kostar att sanera när folk klottrar  men . .)
A: De ska ha ett demonstrationståg på tisdag!
M: Va?!

--------

Sen kom vi på att Alice pratade om SKYLTEN och jag pratade om skylten "Linköping där idéer blir verklighet" som står bakom stationen och framför "skylten". .)

L: Tror du en fjortonåring bryr sig om en skylt!?


image514


Kändisarna du inte ens visste fanns . .



1. Trollet.
Jag vet inte om han har någon benämning i folkmun, men om man säger svart krulligt hår och vildväxt skägg och mörk jacka och jeans . . Vad den här mannen egentligen gör låter jag va osagt, men centrala Linköping är där man ser honom - oftast stillaståendes i ett hörn.

2. Stressoman-mannen.
Den här lite äldre mannen småspringer, verkar vara stressad och mycket "viktig". Kostym och portfölj är hans signum. Rör sig främst runt sociala förvaltningen-stan-biblioteket (där han ibland läser). Det ryktas om att han är känd sen längre tillbaks i tiden vid LIU . .


3. Burger King-damen.
Rött läpptift och en blick som är mer än tom. Ses på Burger King. Enbart.

4. UFO-mannen.
 Upcoming star. Vad han gör e nog mer av en gåta, men han står i timtals på biblioteket vid datorerna på nedreplan . .  och där finns ju inte ens internet . .

(forskning pågår)

5. Community-missbrukaren.
En tjej på sådär 35-40 år som har alla communitys. Främst var det lunarstorm förut. Hon är en av de man kan bli riktigt irriterad på på stadsbiblioteket då hon missbrukar deras internettider. Hon känns igen av de röda kläderna, superspeeed och hårda slag på tangenterna, ständigt halvhängandes över en dator.

6. Ali.
Ali hänger med på biblioteket vid internetdatorerna med hörlurar. Han snittar säkert på en sådär 20 timmar i veckan. Vad han gör är ännu oklart.

7. Rödakorset-Erik.
Att gå förbi utanför Linds om han inte står där känns som att något fattas. Enligt repotage i Kanal Lokal har Erik minskat ner sitt antal timmar med bössan. Att skramla ger nämligen förslitningsskador.

8. Priso-gänget.
Jaaa . . alltid som ett välkomnande innan man går in i butiken . .

9. Sliskoman i permobil.
Kör som en galning, med håret fladdrande i vinden. Stöter på allt och alla. Se upp - blicken i marken om du hör ilande permobilljud alltså!

RSS 2.0