frimurare orden


Igår efter matten, hann vi bara ta en latte (jag vet) sedan var jag tvungen att springa iväg på PR möte! Det här med media är verkligen en hel vetenskap! Fick veta några fallgropar iaf! Tanken är att få ut lite info innan RIS (Rotaract i Sverige)´s årsmöte.

Sen efter det var det besök hos frimurarna som bjudit in oss! Det var riktigt spännande! Helt stum blev man när man kom in där! Massor med riddarsköldar på väggarna! 
Det som imponerade mest var Johannessalen!  (eller ja det riktigt hemliga fick ju inte se, Johannessalen är enbart en "försmak" antar jag av vad som finns . . ?)
Det var iaf en stor sal byggd som ett grekiskt tempel, men utan tak, med en vacker stjärnhimmel! Med stjärntecken! (detta skulle symbolisera att människan aldrig var "färdigbyggd" - det finns inget tak!)

Tänk om man kunde få sova över där tänkte jag. Stjärnhimlen var verkligen "naturtrogen"! o vilken space! svärdar hängde på stolarna som var placerade längs väggarna!

Vi fick vi en förteckning på kända frimurare. Swift, Voltaire, Roosevelt, Armstrong, Goethe, Kipling. Listan var TUNG minst sagt!
"Men titta Britney Spears är med!!" Jag skämtade lite med CJ, som gick på det o kollade i listan!! (eller han vägrade erkänna det i min värld :) Kvinnor är  ju för det första rätt uteslutna ur orden! "Hämnden är ljuv " sa CJ och suckade.

Några timmar senare åt vi mat och fick fråga frågor. En fråga var tydligen i gränslandet och den berörde dubbningen, eller ceremonier som förekom mellan de olika graderna. Frågan på varför kvinnor inte är välkomna fick sitt svar - en ganska bra anledning egentligen antar jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0