recept

Efter mer än ett år blev så blev recepthäftet "Ett osäkert Projekt" om mat och livet klart. Det är långt ifrån superseriöst och innehåller mycket internt-trams för inbördes berörda.
Några recept passar extra bra nu till julen och jag rekommenderar stark "Utan dalar inga toppar". Gjorde dem till julen för 2 år sen och de gick åt som smör i solsken, ska man bara göra ett julgodis - gör dem!


Ett segt *X*  (julkola)

100 g smör
2 dl grädde
3 del socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt överiga ing. Koka utan lock, rör om då och då (cirka 15-30 min) Gör kulprovet!

smaksättning:
 - rivet skal av 2 lime, 1 citron
- 1 del krossad polkagris
2 msk siktad kakao

Häll smeten på en oljad plåt. Låt svalna och skär i bitar. Slå in i cellofan med rosetter.
Förvara kallt.

Skummande lycka

1 banan
2 dl yoghurt
2 msk konc. äppeljuice
kanel
3 isbitar

mixa!

Utan dalar inga toppar

50 gr smör
2 ägg
1 ½ dl socker
7 dl kokos
3-5 msk syltade apelsinskal
100 gr grovt hackad blockchoklad

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda i de övriga ingredienserna och låt smeten svälla i 10-15 min.
Forma topparna och lägg dem på en smord plåt.
Grädda i 160 grader i 12-15 min!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0